Verkooppunten vinden voor creatieve producten

Een van de pijlers voor de verkoop van je handgemaakte sieraden of interieurdecoratie kan zijn via winkels. Maar hoe kun je die verkooppunten vinden die de juiste doelgroep bedienen en jouw creaties willen verkopen en die ook nog precies passen bij jouw product en visie?

Lees hier mijn 8 ervaringstips voor het vinden van meer verkooppunten voor design en handgemaakte creatieve producten via
- Beurs of evenement
- Online website
- Regionaal
- Netwerk
- Collectief
- Musea
- Galerie/ Expositie

Verkooppunten Europa vinden voor creatieve producten

Beursdeelname of evenement voor de retail

Via een beurs of evenement maak je jezelf zichtbaar voor kopers en voor detailhandel! Tips over beurzen vind je hier.

Er is in Nederland een beurs speciaal voor de NL retail op gebied van interieur, decoratie en cadeau-artikelen. Internationaal gezien is de een van de meest toonaangevende in op interieur gebied 2x per jaar in Parijs. Maar ook regionale markten en beurzen zijn interessant. Er komen altijd wel mensen voorbij op een beurs die een winkel hebben en mogelijk interesse hebben.

"Toen wij met Assembli de Duitse markt wilden veroveren, zijn we naar (consumenten) beurzen gegaan in Duitsland en zo langzamerhand komen er steeds meer winkels bij in die steden of in de regio. Daarnaast werken we aan naamsbekendheid EN zien we de webshop bestellingen uit de Duits sprekende landen gestaag toenemen. Naast de directe verkoop op zo’n beurs dus eigenlijk 3 vliegen in 1 klap!"

Erik Lankhorst en Joop Bource (ontwerper) bij Assembli

Online je verkooppunten laten zien

Als je een webshop hebt voor directe verkoop en ook werkt met winkels of tussenpersonen, laat dat dan zien op je website. Welke tussenpersoon of soort winkels werk je graag mee? En waarmee heb je goede ervaringen om je doelgroep te bereiken?

Kijk ook eens naar een ander merk, waar zijn die merkproducten te koop? Precies dezelfde producten wil je niet naast liggen, maar als ze dezelfde uitgangspunten/ waarden hebben dan pas je er misschien wel naast! Kijk dan eens naar welke (soort) verkooppunten zij zaken mee doen.

Regionale producten regionaal verkopen

Heb je een sterk regionaal georienteerd product, zoals een sieraad met Zeeuwse knop of met een Fries pompeblad dat echt bij een provincie hoort? Kijk dan naar VVV’s en winkels, musea of attracties in die regio die ook echt verbonden zijn aan de regio en gericht zijn op inwoners, bezoekers en toeristen die iets met de regio hebben. Maak daar ter plekke contact mee.

Je creatie kan ook geïnspireerd zijn op een bepaald soort regio als de bergen, of de zee. Kijk dan ook specifiek naar winkels in dat soort regio's.

Op de Waddenzee geïnspireerde 'searaden' van Let it Beach zijn te koop in een winkel op Waddeneiland Vlieland.

@Letitbeach

Via je eigen netwerk winkels vinden

Vraag je familie, vrienden en relaties eens bij welke favoriete winkel ze jouw producten zouden verwachten tegen te komen. Je verschillende familieleden wonen vast verspreid over het land en zij kennen hun eigen stad het beste. Zij kunnen wellicht nog een voorzet geven in de betreffende winkel.

Shop via een (online) Collectief

Sluit je aan bij een collectief dat past bij je uitgangspunten. Een voorbeeld online is de Handwerkmarkt en Saudade Collective voor 'handcrafted stuff'.
Er zijn ook 'collectieve winkels' zoals Swan Collective en conceptstores met een collectief uitgangspunt zoals 'BrandPunt' in Breda:

Lila StoreConceptstore voor Scandinavisch design
en Italiaanse mode, schoenen en accessoires
BrandPuntCreatieve hotspot: winkelpunt, koffiepunt, vergaderpunt en laserpunt.
De Nieuwe WinkelConceptstore voor creatieve ondernemers
Happy Hippies Sieradenmerk, cursus edelsmeden en conceptstore
Swan Market StoreConceptstore / collectief voor lokale creatieve ondernemers met breed creatief aanbod
Kloffies & KoffiesKids Conceptstore voor kleding & speelgoed,
koffie en kinderkapper.
Concept stores in Breda

Via Museumshops de culturele liefhebber bereiken

Je denkt er misschien niet meteen aan, maar bepaalde artikelen of collecties passen heel mooi in een museumshop. Alle museum bezoekers worden altijd nog even via de shop naar buiten geleid voor een aandenken. Als jouw ontwerp aansluit bij een collectie of tentoonstelling in een museum is het extra leuk voor bezoekers om met een gerelateerd aandenken of cadeau naar huis te gaan. Welk museum of culturele plek sluit aan bij jouw product?

Verkopen via een Galerie / Expositieruimte

Voor creatieve makers van schilderkunst, objecten en fotografie is een galerie een goed verkooppunt. Elke galerie heeft een bepaalde klantenkring die op zoek is naar exclusieve decoratie of kunst in huis.

Tip: Stuur je (nieuwe) werk in naar galeries. Leer de eigenaar van een galerie kennen en bezoek eens een exposite of opening om jezelf te laten zien. Zo weet je of je je er thuis voelt en krijg je een band met de eigenaar én met de klantenkring.

Eigen Winkel als flagstore voor je merk

Hoe tof is het om je eigen winkel als flagstore voor je merk te hebben? Je kan het helemaal inrichten naar jouw visie en smaak en eventueel bijpassende merken en activiteiten toevoegen of combineren. Het hele concept is aan jou om te bedenken en te realiseren!

Hoe presenteer je jouw creaties in de winkel?

Als laatste tip: denk na over hoe jouw producten precies in de winkel gepresenteerd gaan worden. Ontwikkel of maak zelf een mooie winkeldisplay. Bied de winkelier, eventueel tegen kostprijs, jouw herkenbare display met logo waardoor je merk duidelijk zichtbaar en herkenbaar wordt in de winkel. Denk mee met de winkelier en pas waar nodig aan. Ook het overzicht van je collectie en de voorraad kan zo beter overzien worden.

Wat wordt jouw strategie voor meer verkooppunten?

Je kunt natuurlijk niet alles tegelijk doen. Kijk wat bij jou past en wat voor jouw creaties relevant is en maak een keuze om je daar op te focussen. Heb je moeite met kiezen of focus houden op wat voor jou werkt, ik help je graag groeien!

Ik ben er voor de ZZP'er die de ondernemer in zichzelf wil ontwikkelen om zijn/haar bedrijf beter in de markt te zetten. Op basis van een heldere strategie met focus een beter resultaat bereiken met het uitoefenen van jouw ambacht.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram