Een van de pijlers voor de verkoop van je handgemaakte sieraden of interieurdecoratie kan zijn via winkels. Maar hoe vind je die verkooppunten die de juiste doelgroep bedienen en jouw creaties willen verkopen en die ook nog precies passen bij jouw product en visie?
Lees hier mijn ervaringstips voor het vinden van winkelpunten voor design en creatieve producten.
Via een beurs of evenement maak je jezelf zichtbaar voor kopers en voor detailhandel! Tips over beurzen vind je hier.
Er is in Nederland speciaal een beurs ShowUp voor de NL retail op gebied van interieur, decoratie en cadeau-artikelen. Internationaal gezien is de een van de meest toonaangevende in op interieur gebied 2x per jaar in Parijs: Maison & Object.
En er komen altijd wel mensen voorbij op een beurs die een winkel hebben en mogelijk interesse hebben.
"Toen wij met Assembli de Duitse markt wilden veroveren, zijn we naar (consumenten)beurzen gegaan in Duitsland en zo langzamerhand komen er steeds meer winkels bij in de betreffende steden of die regio. Daarnaast werken we aan naamsbekendheid EN zien we de webshop bestellingen uit de Duits sprekende landen gestaag toenemen. Naast de directe verkoop op zo’n beurs dus eigenlijk 3 vliegen in 1 klap (beurs 😉
Erik Lankhorst en Joop Bource (ontwerper) bij Assembli
Kijk eens naar een ander merk, waar zijn die merkproducten te koop? Precies dezelfde producten wil je niet naast liggen, maar als ze dezelfde uitgangspunten/ waarden hebben dan pas je er misschien wel naast! Kijk dan naar welke verkooppunten zij zaken mee doen en maak jezelf daar ook bekend.
Heb je een sterk regionaal georienteerd product, zoals een sieraad met Zeeuwse knop of met een Fries pompeblad dat echt bij een provincie hoort? Kijk dan naar VVV’s en winkels, musea of attracties in die regio die ook echt verbonden zijn aan de regio en gericht zijn op inwoners, bezoekers en toeristen die iets met de regio hebben. Maak daar ter plekke contact mee.
Je creatie kan ook geïnspireerd zijn op een bepaald soort regio als de bergen, of de zee. Kijk dan ook specifiek naar winkels in dat soort regio's.
Op de Waddenzee geïnspireerde 'searaden' van Let it Beach zijn te koop in een winkel op Waddeneiland Vlieland.
@Letitbeach
Vraag je familie, vrienden en relaties eens bij welke favoriete winkel ze jouw producten zouden verwachten tegen te komen. Je verschillende familieleden wonen vast verspreid over het land en zij kennen hun eigen stad het beste. Zij kunnen wellicht nog een voorzet geven in de betreffende winkel.
Sluit je aan bij een collectief dat past bij je uitgangspunten. Een voorbeeld online is de Handwerkmarkt en Saudade Collective voor 'handcrafted stuff'.
Er zijn ook 'collectieve winkels' zoals Swan Collective en conceptstores met een collectief uitgangspunt zoals 'De Nieuwe Winkel' in Breda:
Lila Store | Conceptstore voor Scandinavisch design en Italiaanse mode, schoenen en accessoires |
BrandPunt | Creatieve hotspot: winkelpunt, koffiepunt, vergaderpunt en laserpunt. |
De Nieuwe Winkel | Conceptstore voor creatieve ondernemers |
Happy Hippies | Sieradenmerk, cursus edelsmeden en conceptstore |
Swan Market Store | Conceptstore / collectief voor lokale creatieve ondernemers met breed creatief aanbod |
Kloffies & Koffies | Kids Conceptstore voor kleding & speelgoed, koffie en kinderkapper. |
Je denkt er misschien niet meteen aan, maar bepaalde artikelen of collecties passen heel mooi in een museumshop. Alle museum bezoekers worden altijd nog even via de shop naar buiten geleid voor een aandenken. Als jouw ontwerp aansluit bij een collectie of tentoonstelling in een museum is het extra leuk voor bezoekers om met een gerelateerd aandenken of cadeau naar huis te gaan. Welk museum of culturele plek sluit aan bij jouw product?
Voor creatieve makers van schilderkunst, objecten en fotografie is een galerie een goed verkooppunt. Ze hebben een bepaalde klantenkring die op zoek zijn naar exclusieve decoratie kunst in huis.
Stuur regelmatig je (nieuwe) werk in. Leer de eigenaar van een galerie kennen en bezoek eens een exposite of opening om jezelf te laten zien. Zo weet je of je je er thuis voelt en krijg je een band met de eigenaar én met de klantenkring.
Hoe tof zou het zijn om je eigen winkel als flagstore voor je merk te hebben? Je kan het helemaal inrichten naar jouw visie en smaak en eventueel bijpassende merken en activiteiten toevoegen of combineren. Het hele concept is aan jou om te bedenken en te realiseren!
Als laatste tip: denk na over hoe jouw producten precies in de winkel gepresenteerd gaan worden. Ontwikkel of maak zelf een mooie winkeldisplay. Bied de winkelier, eventueel tegen kostprijs, jouw herkenbare display met logo waardoor je merk duidelijk zichtbaar wordt in de winkel. Denk mee met de winkelier en pas waar nodig aan. Ook het overzicht van je collectie en de voorraad kan zo beter overzien worden.
Je kunt natuurlijk niet alles tegelijk doen. Kijk wat bij jou past en wat voor jouw creaties relevant is en maak een keuze om je daar op te focussen. Heb je moeite met kiezen of focus houden op wat voor jou werkt, ik help je graag groeien!
Ik ben er voor de creatieve maker die de ondernemer in zichzelf wil ontwikkelen om zijn/haar bedrijf beter in de markt te zetten.
Op basis van een heldere strategie met focus een beter resultaat bereiken met het uitoefenen van jouw ambacht.