Hoewel het nu door Corona misschien even geleden is , heb je ze ongetwijfeld wel eens zelf bezocht: een markt, beurs, braderie of evenement vol met stands met prachtige spullen en creatieve makers. Hoe vaak loop je daar rond met het idee, daar zou ik ook wel tussen willen of kunnen staan? Of misschien krijg je al verzoeken en informatie via e-mail en social media om op een bepaalde beurs te komen staan?
Je zult niet overal (tegelijk) kunnen staan, dus hoe kies je naar welke beurs je gaat?
Voor elke creatieve maker is het van belang om je product en jezelf te laten zien. En je verhaal te vertellen. Want wat is meer uniek dan jouw creatie en jouw manier van maken en werken? En iedereen heeft zo zijn eigen manier van zichtbaar zijn: online of juist niet. Past het bij jou en jouw bedrijf om op een beurs of evenement te gaan staan? Welke strategie kies je om zichtbaar te zijn en in contact te komen met je klanten?
Heel belangrijk is de vraag welke doelgroep komt op welk soort evenement? Maak je een voorstelling van wie er zich aangesproken gaat voelen om naar dit evenement te gaan. Zijn dit jouw ideale klanten? Voor de sfeer en stijl van de beurs is van belang om te weten of er directe verkoop mogelijk is, of komen er alleen maar inkopers van winkels en retailzaken. En welk deel van de retail is dan interessant voor jou?
Ook belangrijk hierbij is welke andere deelnemers/ exposanten staan daar? Pas je er letterlijk ‘naast’, qua look, product, onderscheidend, doelgroep en sfeer.
De volgende vraag is natuurlijk past het in je planning. Als het goed is heb je een jaarplanning en een kwartaalplan met een maandfocus. Meestal weet je (lang) vantevoren wanneer welke beurzen en evenementen gehouden worden. Als je conclusie is dat je er zou moeten staan, kijk dan in je planning (tijd en geld) of het haalbaar is. Lukt het dit keer niet, kijk dan een editie vooruit.
Wat is het doel dat je zou willen bereiken met deelname aan een beurs? Natuurlijk altijd goed om je gezicht en je product of merk te laten zien. En wat ga je daar dan doen? Welk resultaat hoop je op?
Wil je een nieuw product of collectie presenteren in je stand?
Ga je direct verkopen van je producten. Of richt je je op naamsbekendheid vergroten, winkels en verkooppunten vinden? Je kunt ook deelnemers voor een workshop werven, inschrijvers op je nieuwsbrief en meer volgers op social media vinden.
Er zijn veel verschillende mogelijkheden dus waar ga jij je focus op richten? Kies 1 of 2 doelen om je op te focussen, zodat je ook achteraf kan zeggen in hoeverre je je doel hebt bereikt.
Evalueer dus ook je deelname achteraf en vergroot zo je impact op een volgende beurs!
Welke investering is er voor nodig om op een beurs te staan? Dit kan enorm varieren van een paar tientjes tot duizenden euro's. De vraag is dus welk budget heb je beschikbaar (gemaakt) voor promotie en verkoop? Waarschijnlijk ga je de eerste keer niet meteen naar een grote internationale beurs... bouw het rustig op en gun jezelf de tijd en mogelijkheid om te groeien met je product, je verhaal, je presentatie en je beursbudget!
De kosten van een beurs zijn niet alleen die voor ruimte voor een stand om er te mogen staan. Er komen altijd nog kosten bij:
En wat verwacht je dat het kan opleveren?
Bij directe verkoop kun je redelijk makkelijk berekenen hoeveel je moet verkopen om je investering meteen terug te verdienen.
Iets lastiger berekenen maar zeker zo waardevol zijn b.v. nieuwe verkooppunten, media aandacht en andere contacten.
Het resultaat zal dus niet altijd direct op je bankrekening te zien zijn, maar op lange termijn kun je er altijd wat aan hebben.
Met het voor jezelf beantwoorden van deze vragen kun je al aardig goed bedenken of en welke beurs deelname iets voor jou is.
Hou iedere keer deze 5 vragen voor ogen als je overweegt om voor een beurs in te schrijven of als je een verzoek krijgt om een beurs ‘op te vullen’!
Als je twijfelt over een deelname, blijf niet dubben in je eentje, maar neem contact met mij op om samen te sparren!
Dan bespreken we samen of dit wat voor je is en hoe je het gaat aanpakken. Zodat je daar op kunt focussen en het - voor jou - beste resultaat te behalen!
Ik ben er voor de creatieve maker die de ondernemer in zichzelf wil ontwikkelen om zijn/haar bedrijf beter in de markt te zetten.
Op basis van een heldere strategie met focus een beter resultaat bereiken met het uitoefenen van jouw ambacht.