Het wachten waard?

Als je iets bestelt wil je het in principe zo snel mogelijk in huis hebben natuurlijk. We zijn intussen al lang gewend aan 'voor 23.59 besteld, volgende dag in huis!'  Maar geldt dat ook voor handgemaakte producten?
Hoelang duurt het eigenlijk om een ambachtelijk product met de hand te maken? En hoeveel maatwerk (ofwel ontwerptijd) zit erin?

Ontwerptijd + Productietijd + Assemblagetijd + Verzendtijd = Levertijd

Ontwerpen: hoe perfect wil je het hebben

Meestal kost een handgemaakt product heel wat aandacht en liefde en ook best wat tijd. Creatieve makers willen elk product zo perfect mogelijk afleveren en dat kost tijd. Het blijft steeds balanceren tussen streven naar perfectie van je ontwerp en continuïteit van je bedrijf (geld opleveren en doorgaan).
En wil je maatwerk leveren op verzoek van de klant en hoe ver ga je daar in? Of ontwerp je 1 of 2 keer per jaar een collectie? Deze keuzes hebben invloed op je ontwerptijd en je werkcyclus.

Productietijd: hoe lang duurt het maken van

Sommige producten kun je snel maken. Keramiek maken kost dan best weer wat tijd: porcelain maken en gieten, drogen in oven 24u, glazuren, bakken in oven 24u. Je bent zo 2-3 dagen verder. En als je flink wat bestellingen hebt en een kleine oven dan duurt het zo een week op zijn snelst en een strakke planning voordat je iets kan versturen.
Naast de productie van verschillende onderdelen moet je misschien nog kleurvarianten op voorraad hebben. Of is het handig om van verschillende kleurvarianten de gekleurde onderdelen apart op voorraad te hebben.

Assembli heeft een collectie 3D insecten die bestaat uit 8 verschillende insecten (lees verschillende lijfjes), maar ook in 2 tot 4 kleurvarianten. Dit maakt het aantal varianten gereed product vrij groot om allemaal op voorraad te houden...

Kijk op www.assemblishop.com voor de 3D insecten

Assemblage: kun je productie opdelen

Een manier om je productietijd te verkorten is meer voorraad maken van halffabrikaten. Als je je eindproduct kunt opdelen in verschillende fases en onderdelen kun je wellicht onderdelen op voorraad leggen. Het voordeel hiervan is dat je ze alleen hoeft af te werken in de specifieke kleur of versie zoals besteld. Als de basisonderdelen die het meeste tijd kosten om te maken al klaar liggen, heb je alleen de afwerkingstijd zoals kleuren, glazuren of assemblage nodig als maaktijd. Dit kan tot wel 75% van je levertijd verkorten! Wel zo fijn bij veel kleine bestellingen of juist bij de grote orders. 

"Het maken van halffabrikaten verkort mijn levertijd tot wel 75%"

Engelbert - LB Ceramics

Verzendtijd

Geef een realistische levertijd aan op je website/webshop. Met een beetje uitleg. En hou ook rekening met de verzendtijd. Pakket ophalen (of wegbrengen naar de post), naar verdeelcentrum, bezorging aan klant: dit is bij elkaar ook al gauw 3 werkdagen. Met je productietijd erbij kom je soms algauw op 10 werkdagen (weekend telt niet mee) voor 2 weken levertijd.

Hoe lever je je kado op tijd af?

Kado artikelen is een iets ander verhaal natuurlijk. Die wil je klant graag voor of op een specifieke datum in huis hebben. Dus die moeten op tijd besteld worden om op tijd bij je jarige klant te zijn. Misschien kun je van je meest populaire kado artikelen iets meer voorraad aanhouden? Vermeld daarom ook duidelijk een realistische levertijd in je webshop.
Heb je niet de mogelijkheid om voorraad te maken, dan is het een goed idee om een kadobon in je webshop op te nemen. Nog leuker als de waardebon zo ontworpen is dat het de nieuwsgierigheid en de voorpret vergroot.

Vakantie sluiting vermelden?

Wees helder over jouw manier van werken en wees reëel in je beloftes over de levertijd.
Ga je met vakantie en kun je niet uitleveren: sluit je shop of vermeld dat de levertijd langer is. En ga ook echt genieten van je vakantie! 


Voor wie een uniek handgemaakt product bestelt, is dat het wachten wel waard!

Wil je meer weten of sparren hoe je je productie het handigst kan inrichten? Ik help je graag bij het vinden van structurele en praktische oplossingen om jouw ambachtelijke product in de markt te zetten. 

Neem contact met mij op voor een goed gesprek (gratis kennismaking) en een groeikansen-scan of een groeitraject.

Ik ben er voor de creatieve maker die de ondernemer in zichzelf wil ontwikkelen om zijn/haar bedrijf beter in de markt te zetten.
Op basis van een heldere strategie met focus een beter resultaat bereiken met het uitoefenen van jouw ambacht.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram