Hoe competent voel jij je als ondernemer?

Er is best veel moed voor nodig om als creatieve ambachtsman/ ambachtsvrouw een eigen onderneming te beginnen!
Om je bedrijf te starten heb je behalve kennis en vaardigheden ook de juiste ondernemers competenties nodig.

Kennis leer je op school natuurlijk en je vakopleiding. Je haalt je diploma of certificaat en vult het aan met workshop of werken en in de praktijk om te bewijzen dat je het beheerst.

Vaardigheden heb je ook geleerd op je vakopleiding en in de praktijk. Gewoon doen en uitproberen en een consistent resultaat is het bewijs dat je een vaardigheid beheerst.

Ondernemers competenties

Met competenties combineer je kennis en vaardigheden met bepaalde persoonlijke eigenschappen. Je bent je eigen bedrijf begonnen omdat dat dat waarschijnlijk het enige logische leek na je opleiding. Maar voel je je competent genoeg als ondernemer?
Even een testje, vink aan:
Ik ben tassenmaker, sieradenontwerper, keramist, fotograaf, boekbinder, houtbewerker, papierkunstenaar, ...
EN ik voel me competent als ondernemer want:

  • ik heb een visie en strategie en heb toekomst gerichte plannen
  • ik heb doorzettingsvermogen
  • ik heb overtuigingskracht
  • ik heb zicht op de markt en mijn kansen
  • ik heb een sterk netwerk
  • ik heb zicht op rendement
  • ik ga alleen risico's aan die ik aankan
  • ik ben klantgericht
  • ik ben besluitvaardig
  • ik neem initiatief en neem verantwoordelijkheid

Heb je overal een vinkje staan? Dan gaat het waarschijnlijk prima met jouw onderneming. Top!
Heb je ergens een twijfel of een 'nee' als antwoord, dan valt er nog wat te ontwikkelen als ondernemer.

"Je bent je eigen rem. Vaak onbewust. Je onderneming groeit net zo snel als jij jezelf ontwikkelt."

Engelbert - LB Ceramics

Heldere strategie

Heb je een visie en een heldere strategie? Wat wil je uiteindelijk bereiken en op welke manier? Een bedrijf bestaat net als een auto uit verschillende onderdelen die allemaal in elkaar moeten passen, wil het in beweging komen en blijven gaan. En er is iemand nodig die aan het stuur zit en de navigatie instelt!
Welk talent heb jij en wat heb je daarmee toe te voegen in deze wereld om het een beetje mooier te maken?
Hoe groot is je ambitie en welke strategie ga je volgen om dat te bereiken?

Als je weet WAAROM je iets doet, heb je vanzelf meer doorzettingsvermogen om je doel te bereiken.

Kansen in de markt

Heb je de markt in beeld? Ken je de sector en de trends die er nu spelen? Via welke kanalen wil je je producten aanbieden, online, via beurzen of evenementen, in welke regio? Welke prijzen zijn gebruikelijk. Wie zijn je concurrenten en wat doen zij?
Wat maakt jou uniek ten opzichte van de anderen. Kortom waar sta je zelf in de markt en waar liggen je kansen om te groeien?

Sterk netwerk en klantgerichtheid als creatieve maker

Hoe hou je contact met je huidige klanten en weet je ze aan je zaak te binden? En hoe kom je in contact met nieuwe klanten? Zorg voor een klantgerichte houding en verleen de juiste service. Vraag om feedback om erachter te komen en verbeter je producten en dienstverlening.
Weet wat er leeft in je netwerk en maak zelf ook gebruik van je netwerk. Sta daarnaast zelf ook klaar voor anderen in je netwerk als er om hulp of medewerking gevraagd wordt.

Rendement en risico's

Ga je bewust om met het inzetten van (financiele) middelen en neem je risico's die je je kunt veroorloven? Hou zicht op je cijfers: focus op de factoren die kunnen zorgen voor winst en verlies van je onderneming en hou ze in de hand.

"Zorg voor een financiƫle buffer, zodat je mindere maanden (door vakantie, ziekte of een crisis) door kunt komen, zonder meteen in de problemen te raken."

Paulien - Pianoservice Paulien

Kortom er komt best wel wat kijken bij het uitoefenen van je creative vak in combinatie met het ondernemerschap, en dat maakt het juist ook zo leuk!

Heb jij moeite met 1 van bovenstaande onderwerpen? Ik help je graag je competenties als creatieve ondernemer verder te ontwikkelen.

Neem contact met mij op voor een goed gesprek (gratis kennismaking) en een groeikansen-scan of een groeitraject.

Ik ben er voor de creatieve maker die de ondernemer in zichzelf wil ontwikkelen om zijn/haar bedrijf beter in de markt te zetten.

Op basis van een heldere strategie met focus een beter resultaat bereiken met het uitoefenen van jouw ambacht.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram