Hoe sta je ervoor?

Hoe sta je ervoor?

Hoe sta je ervoor, als creatieve ZZP-er? Veel mooie producten gemaakt natuurlijk. Maar wees eens eerlijk, niet (helemaal) het resultaat behaald waar je op gehoopt had?

Wat is resultaat?

Resultaat is om te beginnen al de uitkomst van een som. Als je ondernemer bent dan geldt in je bedrijf: omzet - kosten = resultaat. Als je net je BTW-aangifte hebt gedaan, weet je als het goed is dus op zijn minst wat je omzet was afgelopen kwartaal en welke kosten je gemaakt hebt.

Resultaat is ook niet altijd goed in cijfers uit te drukken. Soms is resultaat het gevolg van investeren in jezelf. Ontwikkelen, leren, iets uitproberen, groeien. Dat kost ook wat: kosten voor opleiding of een coach en meestal veel tijd en pijn. En frustratie. Dan sta je er financieel misschien even iets minder voor, maar dat zorgt er wel voor dat je later meer kunt 'oogsten'.

Zoom in: duik eens dieper in je cijfers

Als je vooral creatief en intuitief werkt lijken cijfers iets saais. Duik er toch eens iets dieper in. Met aandacht voor, bij voorbeeld, welke producten heb je het meest verkocht? Welke kleuren zijn het populairst? Welke trends zie je?

Zet die cijfers ook in perspectief. Cijfers op zich zeggen niet zoveel. Vergelijk ze eens met vorige periode of vorig jaar. Of vergelijk klanten/ doelgroepen met elkaar.
Dan kom je er achter dat die saaie brij cijfers interessante informatie oplevert! Dan zie je ineens dat je bij voorbeeld prima verkoopt via een beurs, maar veel minder op een andere beurs of online.
Daar kun je belangrijke beslissingen op baseren voor het komende kwartaal en deze maand. Waar zit voor jou de groeikans en wat wordt jouw doel om op te focussen komende maand of kwartaal?

Meten = Weten

Wat is je doel komende maand?

Als je dan weet hoe je ervoor staat dan kun je bijsturen. Koers zetten naar het doel waar je uit wil komen. Heb je eigenlijk wel een meetbaar doel bepaald? Je zult eerst een doel moeten hebben om straks te weten of je het gehaald hebt 😉 

metenisweten


Meer klanten is wel een doel. Maar dat kan een stuk specifieker: per soort klanten, per regio of per product. En ten opzichte van wat eigenlijk? Een cijfer zegt alleen iets als je het vergelijkt met een ander cijfer, die van vorig jaar b.v.
Dus b.v.: mijn doel is dit jaar +5 nieuwe klanten in de regio (provincie of land) die product X kopen.

Bepaal je doel dus SMART genoeg. Waar wil je uitkomen, wat bepaalt jouw succes? Wat zijn jouw kritische succesfactoren?
Maak eens je eigen dashboard met relevante groei meters.

Weet je niet goed wat je kan meten, of hoe? Vind je het lastig om je doel te bepalen? En vervolgens de strategie om daar te komen?
Dan is het tijd voor een goed gesprek. Ik help je graag om meer inzicht te krijgen in het financiele plaatje van je bedrijf.

Sandra logo

Wil je op basis van een heldere strategie met focus een beter resultaat bereiken met het uitoefenen van jouw ambacht?
Ik ben er voor de creatieve maker die de ondernemer in zichzelf wil ontwikkelen om zijn/haar bedrijf beter in de markt te zetten.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram